Baby mössa och sockar

Har använt mig av strumpstickor 3.5.
Garn: Molly

Mössa

Jag lade upp 60 maskor. (15 maskor på varje strumpsticka)
Stickade sedan resårstickning med varannan rät och varannan avig i 4 varv. Påbörjade sedan mönstret.


Mönster till mössan


Ihoptagningen på denna mössa blev väldigt lyckad. (Samma ihoptagning som pippimössan nedan)
Gjorde sedan morrhår och 2 söta öron till bollar.
Sockar

Lade upp 24 maskor. ( 6 maskor på vardera strumpsticka) Stickade sedan resårstickning med 2 aviga och 2 räta i ca. 1 dm. Därefter hälsteget som jag använde vit färg. Sticka på 2 stickor fram och tillbaka. ( Räta maskor 2 stickor, vänd sedan på stickningen och sticka aviga på tillbaka vägen) Fortsatte sedan så i ca. 10 varv. Sedan började jag att minska på maskor genom att jag tog ihop de 2 sista maskorna längst ute i kanterna på varje varv (varv=2 stickor) Tillsluta hade jag 4 maskor kvar. Då fiskade jag upp maskor i kanterna vilket blev ca. 7 maskor och 9 med de som jag hade från början. Så alltså ca. 9 maskor på vardera sticka. Därefter stickade jag ett helt varv runt på alla 4 stickor. Börja sedan med första långstickan och sticka den som vanligt. Fortsätt på långsticka 2 och sticka ihop de 2 sista maskorna på denna sticka. Sticka nästa kortsticka som vanligt. På kortsticka 2 så stickade jag tills jag hade en maska kvar, låt den vara och gör sedan en ödhtp från den första långstickan. ( Så att det minskas maskor på långstickan) Fortsatte sedan så tills jag hade 6 maskor på varje sticka. Då är det bara att sticka rätstickning tills ihoptagningen. (Ungefär på mitten så tog jag ihop 4 maskor för att socken inte skulle bli så tjock. Ihoptagningen gjorde jag genom att sätta ihop de 2 första maskorna, sticka sedan ut stickan, nästa sticka stickade jag tills jag hade kvar 2 maskor, stickade ihop dem. Började sedan att ta ihop 2 maskor på nästa sticka. O.s.v! Varva detta med vanliga rätstickade varv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0